Parhaat nettisivut sukupuun tekemiseen

Tutustu parhaimpiin nettisivuihin, joissa voit tiivistää sukusi jäsenet helposti tulkittavaan sukupuuhun. Läs lisää parhaat nettisivut sukupuun tekemiseen tältää!

Parhaat nettisivut sukupuun tekemiseen

Sukututkimus on suosittu harrastus, jossa selvitetään sukujen historiaa ja ihmisten välisiä sukulaissuhteita. Perinteiseen tapaan sukututkimusta tehdään arkistolähteiden ja lähimenneisyyden osalta muistitietojen avulla. Sukupuu on tutkimuksen tuloksia havainnollisessa muodossa esittelevä kaavio, josta sukuun kuuluvien ihmisten väliset yhteydet on helppo tarkistaa. Usein sukupuuhun merkitään nimien lisäksi esimerkiksi syntymäajat ja -paikat.

Aiemmin sukupuita rakennettiin kynän ja paperin avulla, mutta teknologia on tuonut siihen myös uusia mahdollisuuksia. Verkossa on tarjolla useita palveluita, joissa omaa sukupuutaan pystyy helposti kokoamaan syöttämällä tietoja valmiiseen sukupuupohjaan. Sen lisäksi käytetty ohjelma voi tehdä selvitystyötä puolestasi, eli etsiä tietokannoistaan mahdollisia henkilöitä, jotka jollain tavalla linkittyvät sukuusi.

Ennen sukupuun rakennuspuuhiin ryhtymistä

Suvun historian selvittäminen on mielenkiintoista ja kiehtovaa, välillä salapoliisityötä muistuttavaa toimintaa. Internetin tullessa osaksi sukupuun kokoamista on huomattava, että siihen liittyy lakipykäliä, joiden mukaisesti tietoja verkkoon voi syöttää. Suomen tietosuojalait esimerkiksi edellyttävät, että elossa olevien sukulaisten tietoja ei saa lisätä nettiin, ellei asiaan ole pyydetty kyseisten henkilöiden lupaa.

Sukututkimusta tekevän on myös muistettava lähdekriittisyys, varsinkin nettilähteiden osalta. Mikäli käytetty sukupuuohjelma tarjoaa suvun jatkoksi henkilöä, josta kukaan ei ole koskaan kuullut, tai jonka sukulaissuhde aikaansaa muuten epäilyksiä, tutki asiaa lisää ennen tietojen lisäämistä sukupuuhun. Seuraavaksi esittelemme muutamia netistä löytyviä ohjelmia, joilla kuka tahansa voi rakentaa oman sukupuunsa.

MyHeritage

MyHeritage on nettisivusto, jossa voi paitsi rakentaa sukupuun myös tutkia tietokantoja tai asettaa ohjelman automaattisesti etsimään mahdollisia linkkejä palveluun syötettyjen sukutietojen perusteella. Lisäksi MyHeritagelta voi tilata DNA-testauksen, jolla omia juuriaan voi selvittää geneettisten tietojen perusteella. Sivustolla perusmuotoisen sukupuun rakentaminen on maksutonta, mutta lisäpalveluiden ja -toimintojen osalta MyHeritagen käyttö on maksullista.Parhaat nettisivut sukupuun tekemiseen

Sukupuun rakentamiseen MyHeritagella on kaksi vaihtoehtoa: verkossa täytettävä sukupuu ja Family Tree Builder -ohjelma. Sukupuu-palveluun käyttäjä lisää tietoja, ja ohjelma etsii mahdollisia linkkejä palveluun jo aiemmin syötettyjen tietojen ja muiden tietokantojen perusteella ihmisistä, jotka voisivat kuulua käyttäjän sukuun. Family Tree Builder on ilmaiseksi ladattava ohjelma, joka auttaa tutkimaan suvun historiaa ja rakentamaan sukupuuta.

Geni

Geni on sukututkimusvälineitä tarjoava sivusto, josta löytyy sekä varsinaiseen tutkimustyöhön että sukupuun koostamiseen tarvittavia työkaluja. Tarjolla on esimerkiksi sukututkimuskeskusteluja ja tila sukututkimusprojekteille, jossa voi tehdä yhteistyötä muiden palvelua käyttävien kanssa. Palvelun kautta voi myös teettää DNA-testin, joka kertoo testattavasta etniseen alkuperään liittyviä tietoja ja auttaa löytämään uusia sukulaisia.

Yksi mielenkiintoisimmista ominaisuuksista Geni.com-sivustolla on The World Family Tree. Siinä yli 125 miljoonaa ihmistä on linkittynyt yhteen suuren sukupuun avulla. Sivuilla on myös sukunimiin keskittynyt osio, jossa käyttäjät voivat etsiä profiileita, dokumentteja ja keskusteluita, joihin etsitty sukunimi liittyy. Genin peruskäyttö on ilmaista, joten sukupuun rakentajille se on hyvä vaihtoehto.

Family Echo

Family Echo on varsin pelkistetty sivusto, johon sukupuun rakentaja voi koota oman sukunsa jäsenet helposti ja täysin ilmaiseksi. Käyttö aloitetaan omien tietojen syöttämisellä, jonka jälkeen lisätään vanhemmat, lapset, kumppanit ja muut sukulaiset vaiheittain. Rekisteröitymällä palveluun tiedot saa tallennettua, ja niiden oheen saa valokuvia. Lopputuloksen voi jakaa eteenpäin, joten siitä voi nauttia myös muu suku.

Geneanet

Geneanet on palvelukokonaisuus, jossa sukupuun rakentamisen lisäksi voi tutkia laajaa sisältöä sukukokoelmien osalta. Premium-jäsenet saavat käyttöoikeuden sukupuun automaattiseen vertailuun, Geneanet-tietokantaan, kirjaston selailuun ja sähköpostiin tuleviin vinkkeihin mahdollisista sukupuuhun sopivista henkilöistä. Geneanet-kokoelmissa on sukupuita, skannattuja aineistoja, perhekuvia ja sanomalehtiä, jotka helpottavat tutkimuksen tekijää. Lisäksi sivuilla on keskustelufoorumi, jossa tietoja voi vaihtaa muiden palvelua käyttävien kanssa.

Omien tietolähteiden ehtyessä

Sukututkimuksen tekeminen on pitkäjänteistä puuhaa. Jossain kohdassa omat ja elossa olevien sukulaisten tiedot loppuvat, mutta suvun historia tuskin päättyy vielä siihen. Sen takia sukupuuhunsa jatkoa haluavan on siirryttävä esimerkiksi kirkonkirjojen pariin. Suomessa kirkko on alkanut viimeistään 1700-luvulla tallentamaan ihmisten tietoja, ja nykyisin tietoihin pääsee käsiksi ainakin osittain myös verkon välityksellä.

Yhteenveto

Sukupuuta rakentavalla on tänä päivänä monia mahdollisuuksia kirjata sukunsa historiaa ylös. Perinteisen kynän ja paperin yhdistelmän voi jättää rauhaan ja ottaa avuksi jonkin netistä löytyvän palvelun, jossa sukupuun koostamisen lisäksi voi hyödyntää muita sen mahdollisuuksia. Tässä artikkelissa esittelimme muutamia erinomaisia vaihtoehtoja, joiden avulla sukupuusi täyttäminen on helpompaa kuin koskaan aiemmin.

Lue lisää parhaat sukututkimukseen liittyvät!